Log ind

Vilkår, marts 2025

1. Generelt


1.1. Definitioner

BoligPortal anvendes af følgende brugere:

  • Boligsøgende:

    Privatpersoner, der søger bolig til egen husstand, samt virksomheder med firmaaftale på boligsøgning for ansatte.

  • Udlejere:

    Udlejer er den person eller det firma, der varetager udlejning eller administration af boligen. Lovgivning opdeler udlejere i to grupper; private og professionelle udlejere.

    En privat udlejer er lovmæssigt defineret således, at han/hun max. har 1 lejemål, evt. hele eller dele af egen bopæl.

    En professionel udlejer er lovmæssigt defineret som en udlejer, der har mere end ét lejemål. Det betinger ikke, at alle lejemål er registreret/udlejet hos BoligPortal.

    Der gælder samme vilkår og betingelser for private og professionelle udlejere på boligportal.dk med undtagelse af betalingsmuligheder.

BoligPortal forbeholder sig retten til at opdatere vores vilkår og betingelser, herunder persondata- og cookiepolitik, løbende efter behov og annoncere ændringerne på boligportal.dk .


1.2. Anvendelsesret

Dit login til BoligPortal er personligt og må derfor ikke videregives, udlånes eller sælges til andre, ligesom det ikke er tilladt at benytte din adgang til at videreformidle oplysninger, der kun er tilgængelige bag dit login, f.eks. kontaktoplysninger på udlejere eller boligsøgende, eller markedsindsigt som udlejer.

Overtrædelse af ovenstående undersøges nærmere og kan i sidste instans medføre øjeblikkelig spærring af din boligsøgning/annoncering uden kompensation fra BoligPortal.

Tilsvarende forbeholder vi os retten til at undersøge din profil nærmere ved evt. anmeldelser fra andre brugere og ved særligt grove overtrædelser af vores vilkår også helt at afskære dig fra at anvende BoligPortal fremadrettet. Du vil i så fald altid blive kontaktet direkte med kortlægning af årsagen til dette.

1.3. Betaling og abonnementsaftale

Alle betalinger på BoligPortal er som udgangspunkt abonnementsbaserede, hvilket vil sige, at din abonnementsaftale automatisk fortsætter med den periodiske fornyelse angivet ved oprettelsen, indtil du selv opsiger aftalen (afmelder abonnementet).

For at tegne et abonnement på BoligPortal skal du være fyldt 18 år.

Ydelser købt via vores website oprettes og betales til BoligPortal, hvorfor opsigelse af denne aftale også foregår via vores platform. Du betaler online med en af de anviste betalingsformer. De data, du oplyser i forbindelse med et onlinekøb, er krypterede (SSL), hvilket betyder, at det kun er BoligPortals betalingsudbyder, der kan læse dem. Dine betalingsoplysninger er dermed beskyttet mod misbrug.

Udløber det betalingskort, du har anvendt ved indgåelse af din abonnementsaftale, eller bliver det på anden vis spærret, så vi ikke kan trække den periodevise betaling, vil vi forsøge af foretage en trækning i en periode herefter, varierende afhængig af årsagen til den oprindeligt fejlede trækning. Lykkes det ikke at foretage en ny trækning inden for denne periode, indstilles abonnementsaftalen.

Ønsker du selv at skifte betalingsform for herefter at fortsætte betaling, skal du afmelde dit aktive abonnement. Ved den seneste periodes udløb kan du herefter igen oprette en betaling og indtaste betalingsoplysninger til den nye abonnementsaftale.

På boligportal.dk har du altid et overblik over status på dit abonnement og evt. kommende betaling samt oversigt over allerede gennemførte betalinger. Du modtager en mail med kvittering for betaling ved oprettelse af abonnementet. Kvitteringer for løbende fornyelser af abonnementet finder du på din brugerkonto. Du kan opsige abonnementsaftalen i den aktuelle periode, uden denne afkortes, og der er ingen binding på abonnementet. Du kan altså afmelde det, når du vil, og du betaler ikke yderligere efter den aktuelle periode.

Opretter du dit abonnement via vores app til iOS (iPhone og iPad) eller android, så tegner du dit abonnement hos Apple eller Google, og du skal derfor også opsige dette i Apples App Store eller Google Play. Kvittering for oprettelse og afmelding af abonnementet følger desuden den til enhver tid gældende praksis i den pågældende app store. BoligPortal har ikke adgang til at administrere abonnementer oprettet hos Apple eller Google og kan derfor heller ikke hjælpe med afmelding af disse abonnementer.

For særlige vilkår vedr. vores B2B abonnement til udlejere, se pkt. 3.3.

1.4. Fortrydelsesret

Ved køb af abonnement på BoligPortal har du 14 dages fortrydelsesret, som gælder fra det øjeblik, aftalen om abonnementet blev indgået. Ved at oprette abonnementet og acceptere vores handelsbetingelser giver du samtidig samtykke til, at fortrydelsesretten ophører, når du tager dit abonnement i brug.

I praksis betyder dette, at fortrydelsesretten ophører ved første login, ved udfyldning af din søgeprofil, ved kontakt med en udlejer eller ved aktiv annoncering af din ledige lejeenhed, da særlige funktioner knyttet til abonnementet dermed tages i brug.

Hvis du ønsker at benytte din fortrydelsesret, skal du – inden du tager abonnementet i brug og inden 14-dagesfristen udløber – kontakte os via e-mail på info@boligportal.dk med følgende information:

  • Dit fulde navn og nuværende adresse
  • Den e-mailadresse, der er tilknyttet dit abonnement
  • Eventuelt ordrenummer, som fremgår af din kvittering

Hvis du er berettiget til fortrydelsesretten, refunderer Bolig Portal A/S alle betalinger for den pågældende bestilling uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget din meddelelse om fortrydelse.

Bemærk, at ved abonnementsbaserede køb gælder fortrydelsesretten kun i 14 dage fra den oprindelige købsdato og kun, hvis ovenstående betingelser er opfyldt (abonnementet er ikke taget i brug). Fortrydelsesretten fornyes ikke, når abonnementet senere fornyes, da det er den samme tjeneste med løbende abonnementsbetaling.


1.5. Behandling af persondata

Når du bruger boligportal.dk og/eller vores apps, registrerer vi oplysninger om dig. Indsamling, behandling, opbevaring og sletning af persondata er beskrevet i vores Persondatapolitik .

1.5.1. Indsamling, opbevaring og sletning af personlige data

Du kan som udgangspunkt altid få dine persondata hos os slettet, så længe dette ikke modarbejder BoligPortals kontraktlige og/eller retslige forpligtelse til at opbevare disse data, jf. artikel 6, stk. 1 i GDPR-forordningen.

Ved betalingsforhold og ved indgåelse af aftale om tjenesteydelser samt ved annoncering af ledigt lejemål er BoligPortal altid forpligtet til at gemme oplysninger om selve betalingen eller det annoncerede lejeforhold i 5 år jf. bogføringsloven.

1.5.2. Skriftlig dialog mellem brugere og brevhemmelighed

Udlejere og boligsøgende/lejere kan frit kommunikere via platformens beskedsystem vedr. det konkrete lejeforhold og gensidige ønsker til hhv. bolig og lejer. Dialogen er som udgangspunkt omfattet af regler for brevhemmelighed, dog gør følgende forhold sig gældende:

  • Dialogen mellem udlejere og boligsøgende må ikke indeholde tilbud eller krav om andre ydelser og produkter, ligesom tilbud om annoncering af lejemål andetsteds end BoligPortal ikke er tilladt. Alle anmeldelser af dette vil blive undersøgt.
  • Af hensyn til både brugeroplevelse og sikkerhed forbeholder BoligPortal sig retten til at læse og opbevare dialogen mellem brugerne via vores beskedsystem uden forudgående tilladelse fra en eller flere af parterne.
  • Vi gør særligt opmærksom på, at der ikke bør deles følsomme personoplysninger i beskedsystemet, da BoligPortal ikke kan garantere, at modtagere har mulighed for at behandle disse oplysninger lovligt/fortroligt.

    Følsomme personoplysninger er oplysninger om race eller etnisk oprindelse, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning eller fagforeningsmæssigt tilhørsforhold samt behandling af genetiske data, helbredsoplysninger eller oplysninger om en fysisk persons seksuelle forhold eller seksuelle orientering, jf. artikel 9, stk. 1 i GDPR.

Dialogen mellem udlejer og boligsøgende tilhører begge parter og indgår som dokumentation for en evt. indgået lejeaftale. Af denne årsag kan du som bruger af BoligPortals beskedsystem ikke kræve dialogen eller dele heraf slettet. Dialogen vil dog automatisk blive slettet, hvis begge brugeres brugerkonto er slettet.


2. Boligsøgende


2.1. Generelt for boligsøgende

Som boligsøgende kan du gratis oprette en brugerprofil og tilmelde dig vores boligagent, som giver dig besked om nye boliger, der netop matcher dine søgekriterier, enten pr. mail eller via vores app. Du kan desuden tilføje udvalgte lejemål som favoritter og følge status på disse i menupunktet under din brugerprofil.

Du kan til enhver tid ændre og opdatere søgekriterierne både for din boligagent og på din søgeprofil, ligesom du kan slette favoritter og selve boligagenten, når du ikke længere ønsker at modtage besked om nye boliger.

Med et betalt abonnement kan du direkte kommunikere med samtlige udlejere via deres ledige lejemål, ligesom du kan udfylde en søgeprofil, der præsenterer dig som potentiel lejer overfor relevante udlejere, hvis boliger matcher dine kriterier. Din søgeprofil er aktiv og synlig på BoligPortal for relevante udlejere, så længe du har aktiv, betalt adgang, og for BoligPortals personale.

Hvis du som ny kunde starter dit abonnement med 24 timers begrænset adgang og afmelder abonnementet igen indenfor de 24 timer, vil muligheden for at fortsætte dialog med udlejerne via din indbakke ophøre, når de 24 timer udløber. Tilsvarende vil du indenfor de 24 timers begrænset adgang ikke kunne se telefonnummer på udlejers annonce, hvis udlejer har angivet dette. .


2.2. Anvendelsesret som boligsøgende

En brugerkonto som boligsøgende er personlig og giver dig adgang til at søge egen bolig til dig selv eller på vegne af én husstand. Det er ikke tilladt at udlåne, dele eller på anden vis videregive login eller andre informationer og services knyttet til din adgang, ligesom du ikke må søge på vegne af andre end den husstand, profilen repræsenterer. Søger du som virksomhed bolig til dine medarbejdere, skal du i stedet have en firmaaftale. Du bedes i så fald kontakte BoligPortal via e-mail ( b2b@boligportal.dk ) forud for oprettelse.

2.3. Betalingsvilkår som boligsøgende

Særligt for oprettelse af abonnement som boligsøgende på boligportal.dk gælder, at nye kunder tilbydes en introperiode, inden abonnementet fortsætter for første fulde periode. Har du allerede benyttet boligportal.dk tidligere, starter abonnementet direkte med første fulde abonnementsperiode. Ved oprettelse af abonnement i vores iOS eller android app, gælder perioder fastlagt af hhv. Apple eller Google. For øvrige vilkår vedr. betaling, abonnement og fortrydelsesret henvises til pkt. 1.3. og 1.4.

Du skal være fyldt 18 år for at oprette et abonnement som boligsøgende hos BoligPortal.

3. Udlejere


3.1. Generelt vedr. annoncering for udlejere

Du har som udlejer mulighed for at oprette dine lejemål manuelt på vores platform eller, hvis du allerede annoncerer dine ledige lejemål på dit eget website, kan vi automatisk importere annoncer herfra. Ved automatisk overførsel fra eget website til boligportal.dk , sker dette altid efter forudgående aftale og opsætning.

BoligPortal gennemlæser og godkender alle annoncer. Derfor giver du ved ønsket annoncering af en ledig bolig tilladelse til, at vi læser annoncen igennem, redigerer den ved behov og kontakter dig på baggrund af denne validering.

Ved oprettelse af lejemål til annoncering skal BoligPortal være bekendt med

  • Lejemålets fulde adresse
  • Udlejers/kontaktpersons fulde navn
  • Udlejers egen eller firmaets adresse, telefonnummer og e-mail
  • Evt. firmanavn og CVR-nummer

Angives disse oplysninger ikke, kan annoncen ikke godkendes og annonceres på boligportal.dk.

For det annoncerede lejemål gælder følgende;

  • Annoncen (herunder både tekst, billeder, plantegninger, videomateriale mv.) må ikke indeholde kontaktinformationer i form af firmanavn, telefonnummer, e-mailadresse, website eller lign. Disse oplysninger vil blive fjernet fra annonceteksten, inden annoncen evt. godkendes.
  • Hver annonce repræsenterer ét ledigt lejemål, med overtagelse pr. annonceret dato, udlejning på månedlig basis og en lejeperiode på min. en måned.
  • Det er ikke tilladt at oprette flere annoncer for det samme lejemål.
  • Vi godkender ikke annoncer for byttebolig, salg af bolig, erhvervslokaler, parkering eller øvrig lager/opbevaring.
  • Overtagelse af et lejemål må ikke være betinget af varekøb eller levering af ydelser, medmindre der er tale om en funktion som vicevært eller andet, der efter BoligPortals vurdering kan sidestilles hermed.

BoligPortal forbeholder sig retten til, til enhver tid, at afvise annoncer uden forudgående dialog med udlejer og uanset årsag.


3.2. Anvendelsesret og forpligtelser som udlejer

En brugerkonto, som udlejer, er personlig og må bruges til at oprette lejemål, hvortil du selv har udlejeret. Ved oprettelse af et lejemål forpligter du dig til at vedligeholde informationerne for lejemålet, som minimum når lejemålet aktivt annonceres som ledigt på boligportal.dk og efterfølgende at markere lejemålet udlejet, når det ikke længere er ledigt.

Al dialog med boligsøgende bør omhandle det konkrete ledige lejemål, og dialogen om ledige lejemål skal foregå via de kontaktformer, BoligPortal stiller til rådighed. Det er ikke tilladt at benytte BoligPortals platform til at flytte kunder over på egne eller andre annonceringsmedier.

Når du, som udlejer, annoncerer et ledigt lejemål, dannes der en side på boligportal.dk med dine boligdata inkl. billeder til annoncen, som efterfølgende kan findes via Google og andre søgemaskiner. Når status på det annoncerede lejemål ændres til ”udlejet”, inaktiveres annoncen automatisk på boligportal.dk , og muligheden for dialog med boligsøgende lukkes. Herefter er oplysningerne om lejemålet kun tilgængelige for udlejer selv samt for medarbejderne hos BoligPortal.


3.3. Betalingsvilkår for udlejere

Køb relateret til det enkelt lejemål, f.eks. fremhævningsprodukter ved annoncering, følger vilkårene angivet i pkt. 1.3. Betaling og abonnementsaftale, medmindre andet er aftalt.

Øvrige betalingsprodukter relateret til din udlejning betales forud for den angivne periode. Aftalen kan opsiges når som helst indenfor den aktuelle periode og vil således automatisk udløbe ved periodens udgang.

Alle betalingsaftaler indgås med den ansvarlige kontaktperson for den pågældende brugerprofil, alternativt kontaktpersonen for en virksomhedsprofil med flere individuelle medarbejderprofiler. Det er således ikke muligt at oprette betalingsaftaler på vegne af andre eller at få BoligPortal til at viderefakturere til egne kunder i tilfælde af boligadministration for flere udlejere.


3.4. Diskrimination og anstødeligt indhold

Ifølge Ligestillingsloven er det ikke tilladt for udlejer at annoncere efter lejere af bestemt køn eller etnicitet. Dette gælder alle udlejere uanset ejerforhold, hvis der er tale om udlejning eller fremleje af hele boligen. Ved fremleje af værelser eller dele af bolig i egen bopæl, må udlejer gerne vælge lejer efter køn, da lejeaftalens mere private karakter falder uden for dette retsområde.

Vi efterlever disse regler hos BoligPortal. Derfor forbeholder vi os retten til at redigere annonceteksten, der handler om køn og etnicitet (ved hele boliger) eller etnicitet (ved værelser) og orientere udlejer herom. Ligeledes følger vi op på alle anmeldelser om diskrimination af lejere på baggrund af etnicitet eller køn, samt evt. andre årsager til anstød eller forskelsbehandling, hvilket kan medføre at udlejere ikke længere må annoncere på boligportal.dk .


3.5. Annoncepartnere

Ved accept af BoligPortals vilkår og betingelser for annoncering, accepterer du også, at BoligPortal må benytte eller referere til boligen i marketingøjemed uden forudgående godkendelse fra dig. Du accepterer desuden, at lejemålet vises hos BoligPortals annoncepartnere. Formålet hermed er at sikre hurtig og effektiv udlejning af boligen. Dine kontaktoplysninger vil ikke blive videreformidlet, og al kontakt med potentielle lejere foregår via de kontaktmuligheder, der er angivet i annoncen på boligportal.dk.

BoligPortals annoncepartnere er pt. DBA, Google, Facebook og edc.dk. Herudover benytter vi boligannoncedata til at generere bannerannoncer på mediesites.


3.6. Vilkår vedr. vores digitale produkter til boligadministration

Når du vælger at benytte disse produkter, vil vi behandle data om lejere på dine vegne. Dette kræver en databehandleraftale. Når du accepterer disse betingelser, accepterer du derfor også den databehandleraftale, der gælder for ovenstående produkter, uanset om du på nuværende tidspunkt gør brug af disse produkter.

Databehandleraftalen på boligportal.dk følger den standard, der er fastlagt af Datatilsynet, og som anvendes i flere europæiske lande.

Du finder databehandleraftalen her [<<>>].

Du kan desuden altid bede om en kopi af aftalen.

Som bruger af BoligPortals digitale produkter til boligadministration har du selv ansvaret for at indhente samtykke fra lejere til at indtaste personoplysninger i vores system.

3.6.1. Lejekontrakt

Den digitale lejekontrakt er et redskab, som udlejer kan bruge til at udfylde typeformularen for lejekontrakter samt håndtere processen omkring underskrift af kontrakten, varsling af indbetaling af beløb forud for overtagelse samt indsamling af fuldmagt til forsyningsselskaber mv.

Du har som udlejer selv det fulde ansvar for at sikre dig, at kontrakten er korrekt udfyldt og lovligt udformet, inden du sender den til underskrift. BoligPortal yder ikke juridisk rådgivning om udformning af lejekontrakter og påtager sig som følge deraf ingen rådgiveransvar. Svar på spørgsmål til selve redskabets funktionalitet vil aldrig være rådgivning om lejekontraktens udformning, indhold eller lovlighed, men udelukkende almindelig kundeservice i brug af redskabet.

BoligPortal A/S fraskriver sig derfor ethvert ansvar for lejekontrakternes lovlighed. BoligPortal kan i intet tilfælde gøres ansvarlig for tab, herunder indirekte tab, som følge af brugen af genererede lejekontrakter.


3.6.2. Flytterapport

Flytterapporter er et redskab til at håndtere flyttesyn i lejeboliger til beboelse og er kun tiltænkt dette formål. Redskabet er digitalt og involverer digital signering af dokumentet ved lejers modtagelse, ligesom redskabet hjælper med digital udlevering af den færdige rapport.

Du er som udlejer selv ansvarlig for at sikre dig, at der kan etableres en stabil internetforbindelse på lokationen for flyttesynet. Tab af data eller andre uhensigtsmæssigheder på den baggrund er ikke underlagt BoligPortals ansvar.

3.6.3. Huslejeopkrævning

Huslejeopkrævning er et redskab til dels at sikre dig løbende overblik over dine lejeres huslejebetalinger, dels med mulighed for at opkræve disse automatisk via enten Mobilepay eller Betalingsservice. Du kan ud fra de indtastede oplysninger i lejeforholdet på boligportal.dk tilmelde dine lejere til denne automatiske huslejeopkrævning. Dette kræver dog, at du har en erhvervskonto hos Mobilepay eller en BS-aftale hos Betalingsservice, hvor du angiver BoligPortal som dataleverandør.

Du er som udlejer selv ansvarlig for at sikre dig, at lejer tilmelder sig den automatiske huslejebetaling rettidigt ift. den oplyste deadline forud for første opkrævning, alternativt manuelt at opkræve første husleje og efterfølgende sikre rettidig tilmelding af huslejebetaling. Du har desuden selv det fulde ansvar for korrekt opsætning af din huslejeopkrævning via Mobilepay eller Betalingsservice, ligesom du selv betaler for udgifterne til disse ifm. opstart. Selve huslejebetalingen foregår direkte fra din lejer til dig via den valgte betalingsform, og BoligPortal er således på ingen måde involveret i selve transaktionen.

BoligPortal kan i intet tilfælde gøres ansvarlig for tab, herunder indirekte tab, som følge af brugen af huslejeopkrævning opsat på boligportal.dk.

4. Klagehåndtering

Hvis du ønsker at klage over BoligPortal A/S eller en beslutning truffet af BoligPortal A/S vedrørende din brug af eller en oplevelse, du har haft med en anden bruger på boligportal.dk eller vores app, bedes du sende din klage til info@boligportal.dk og skrive "klage" i emnefeltet. På den måde sikrer vi, at din sag behandles rettidigt af kvalificeret personale.

Du kan indsende din klage inden for 6 måneder efter, at du har modtaget meddelelse om vores beslutning.

Hvis en klage ikke er blevet løst gennem det interne klagesystem, har du ret til at henvise tvisten til f.eks. Nævnenes Hus .

5. Kontaktoplysninger

BoligPortal A/S, Paludan Müllers vej 40B, 8200 Aarhus N

E-mail: info@boligportal.dk


Databehandleraftale

Version

Ændringer

1.1

Ændringer i Bestemmelserne 7.7., 9.2., 10.4. og Bilag C.8. (Tastefejl og opdaterede krydshenvisninger).

1.2 Ændringer i Bestemmelserne 1.1., 2.1., 3.4., Standardkontraktbestemmelser, 2 - præambel, 3 - Den dataansvarliges rettigheder og forpligtelser (Tastefejl).
1.3

Vi har tilføjet nogle få punkter til instruksen, der betyder at BoligPortal må anvende de indtastede data i pseudonymiseret og anonymiseret form til egne formål (statistik og analyse). Det gør vi for at kunne forbedre vores service og rådgivning. Data kan aldrig spores tilbage til nogen personer.

Derudover har vi fjernet Ciklum som databehandler.
(version trådt i kraft fra d. 26/10/2022)

1.4 Ændringer i pkt A 3.2. og A 3.3. (Afklaring af anvendelse af data fra lejekontrakter til kommercielt formål).

Shape

Standardkontraktsbestemmelser

i henhold til artikel 28, stk. 3, i forordning 2016/679 (databeskyttelsesforordningen) med henblik på databehandlerens behandling af personoplysninger

mellem

(firma fremgår af hovedaftale)

herefter ”den dataansvarlige”

og

BoligPortal

CVR 26722535

Paludan-Müllers Vej 40 B

DK-8200 Aarhus N
Danmark

herefter ”databehandleren”

der hver især er en ”part” og sammen udgør ”parterne”

HAR AFTALT følgende standardkontraktsbestemmelser (Bestemmelserne) med henblik på at overholde databeskyttelsesforordningen og sikre beskyttelse af privatlivets fred og fysiske personers grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder

Shape

1 - Indhold

2. Præambel 3

3. Den dataansvarliges rettigheder og forpligtelser 3

4. Databehandleren handler efter instruks 4

5. Fortrolighed 4

6. Behandlingssikkerhed 4

7. Anvendelse af underdatabehandlere 5

8. Overførsel til tredjelande eller internationale organisationer 6

9. Bistand til den dataansvarlige 7

10. Underretning om brud på persondatasikkerheden 8

11. Sletning og returnering af oplysninger 8

12. Revision

, herunder inspektion 9

13. Parternes aftale om andre forhold 9

14. Ikrafttræden og ophør 9

15. Kontaktpersoner hos den dataansvarlige og databehandleren 9

Bilag A Oplysninger om behandlingen 11

Bilag B Underdatabehandlere 13

Bilag C Instruks vedrørende behandling af personoplysninger 17

Bilag D Parternes regulering af andre forhold

Shape

2 - Præambel

1.

Disse Bestemmelser fastsætter databehandlerens rettigheder og forpligtelser, når denne foretager behandling af personoplysninger på vegne af den dataansvarlige.

2. Disse bestemmelser er udformet med henblik på parternes efterlevelse af artikel 28

, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen).

3. I forbindelse med leveringen af software til administration af lejeaftaler

, flyttesyn, huslejebetaling og lignende opgaver forbundet med administration af boligudlejning behandler databehandleren personoplysninger på vegne af den dataansvarlige i overensstemmelse med disse Bestemmelser.

4. Bestemmelserne har forrang i forhold til eventuelle tilsvarende bestemmelser i andre aftaler mellem parterne.

5. Der hører fire bilag til disse Bestemmelser

, og bilagene udgør en integreret del af Bestemmelserne.

6. Bilag A indeholder nærmere oplysninger om behandlingen af personoplysninger

, herunder om behandlingens formål og karakter, typen af personoplysninger, kategorierne af registrerede og varighed af behandlingen.

7. Bilag B indeholder den dataansvarliges betingelser for databehandlerens brug af underdatabehandlere og en liste af underdatabehandlere

, som den dataansvarlige har godkendt brugen af.

8. Bilag C indeholder den dataansvarliges instruks for så vidt angår databehandlerens behandling af personoplysninger

, en beskrivelse af de sikkerhedsforanstaltninger, som databehandleren som minimum skal gennemføre, og hvordan der føres tilsyn med databehandleren og eventuelle underdatabehandlere.

9. Bilag D indeholder bestemmelser vedrørende andre aktiviteter

, som ikke af omfattet af Bestemmelserne.

10 Bestemmelserne med tilhørende bilag skal opbevares skriftligt, herunder elektronisk, af begge parter.

11. Disse Bestemmelser frigør ikke databehandleren fra forpligtelser

, som databehandleren er pålagt efter databeskyttelsesforordningen eller enhver anden lovgivning.

3 - Den dataansvarliges rettigheder og forpligtelser

1. Den dataansvarlige er ansvarlig for at sikre

, at behandlingen af personoplysninger sker i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen (se forordningens artikel 24), databeskyttelsesbestemmelser i anden EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret og disse Bestemmelser.

2. Den dataansvarlige har ret og pligt til at træffe beslutninger om

, til hvilke(t) formål og med hvilke hjælpemidler, der må ske behandling af personoplysninger.

3. Den dataansvarlige er ansvarlig for

, blandt andet, at sikre, at der er et behandlingsgrundlag for behandlingen af personoplysninger, som databehandleren instrueres i at foretage.

4 - Databehandleren handler efter instruks

1. Databehandleren må kun behandle personoplysninger efter dokumenteret instruks fra den dataansvarlige

, medmindre det kræves i henhold til EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret, som databehandleren er underlagt. Denne instruks skal være specificeret i bilag A og C. Efterfølgende instruks kan også gives af den dataansvarlige, mens der sker behandling af personoplysninger, men instruksen skal altid være dokumenteret og opbevares skriftligt, herunder elektronisk, sammen med disse Bestemmelser.

2. Databehandleren underretter omgående den dataansvarlige

, hvis en instruks efter vedkommendes mening er i strid med denne forordning eller databeskyttelsesbestemmelser i anden EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret.

5 - Fortrolighed

1. Databehandleren må kun give adgang til personoplysninger

, som behandles på den dataansvarliges vegne, til personer, som er underlagt databehandlerens instruktionsbeføjelser, som har forpligtet sig til fortrolighed eller er underlagt en passende lovbestemt tavshedspligt, og kun i det nødvendige omfang. Listen af personer, som har fået tildelt adgang, skal løbende gennemgås. På baggrund af denne gennemgang kan adgangen til personoplysninger lukkes, hvis adgangen ikke længere er nødvendig, og personoplysningerne skal herefter ikke længere være tilgængelige for disse personer.

2. Databehandleren skal efter anmodning fra den dataansvarlige kunne påvise

, at de pågældende personer, som er underlagt databehandlerens instruktionsbeføjelser, er underlagt ovennævnte tavshedspligt.

6 - Behandlingssikkerhed

1. Databeskyttelsesforordningens artikel 32 fastslår

, at den dataansvarlige og databehandleren, under hensyntagen til det aktuelle tekniske niveau, implementeringsomkostningerne og den pågældende behandlings karakter, omfang, sammenhæng og formål samt risiciene af varierende sandsynlighed og alvor for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder, gennemfører passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre et beskyttelsesniveau, der passer til disse risici.

Den dataansvarlige skal vurdere risiciene for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder som behandlingen udgør og gennemføre foranstaltninger for at imødegå disse risici. Afhængig af deres relevans kan det omfatte:

a. Pseudonymisering og kryptering af personoplysninger

b. evne til at sikre vedvarende fortrolighed, integritet, tilgængelighed og robusthed af behandlingssystemer og -tjenester

c. evne til rettidigt at genoprette tilgængeligheden af og adgangen til personoplysninger i tilfælde af en fysisk eller teknisk hændelse

d. en procedure for regelmæssig afprøvning, vurdering og evaluering af effektiviteten af de tekniske og organisatoriske foranstaltninger til sikring af behandlingssikkerhed.

2. Efter forordningens artikel 32 skal databehandleren – uafhængigt af den dataansvarlige – også vurdere risiciene for fysiske personers rettigheder som behandlingen udgør og gennemføre foranstaltninger for at imødegå disse risici. Med henblik på denne vurdering skal den dataansvarlige stille den nødvendige information til rådighed for databehandleren som gør vedkommende i stand til at identificere og vurdere sådanne risici.

3. Derudover skal databehandleren bistå den dataansvarlige med vedkommendes overholdelse af den dataansvarliges forpligtelse efter forordningens artikel 32

, ved bl.a. at stille den nødvendige information til rådighed for den dataansvarlige vedrørende de tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, som databehandleren allerede har gennemført i henhold til forordningens artikel 32, og al anden information, der er nødvendig for den dataansvarliges overholdelse af sin forpligtelse efter forordningens artikel 32.

Hvis imødegåelse af de identificerede risici – efter den dataansvarliges vurdering – kræver gennemførelse af yderligere foranstaltninger end de foranstaltninger, som databehandleren allerede har gennemført, skal den dataansvarlige angive de yderligere foranstaltninger, der skal gennemføres, i bilag C.

7 - Anvendelse af underdatabehandlere

1. Databehandleren skal opfylde de betingelser

, der er omhandlet i databeskyttelsesforordningens artikel 28, stk. 2, og stk. 4, for at gøre brug af en anden databehandler (en underdatabehandler).

2. Databehandleren må således ikke gøre brug af en underdatabehandler til opfyldelse af disse Bestemmelser uden generel skriftlig godkendelse fra den dataansvarlige.

Databehandleren har den dataansvarliges generelle godkendelse til brug af underdatabehandlere. Databehandleren skal skriftligt underrette den dataansvarlige om eventuelle planlagte ændringer vedrørende tilføjelse eller udskiftning af underdatabehandlere med mindst 10 arbejdsdages varsel og derved give den dataansvarlige mulighed for at gøre indsigelse mod sådanne ændringer inden brugen af de(n) omhandlede underdatabehandler(e). Længere varsel for underretning i forbindelse med specifikke behandlingsaktiviteter kan angives i bilag B. Listen over underdatabehandlere, som den dataansvarlige allerede har godkendt, fremgår af bilag B.

3. Når databehandleren gør brug af en underdatabehandler i forbindelse med udførelse af specifikke behandlingsaktiviteter på vegne af den dataansvarlige

, skal databehandleren, gennem en kontrakt eller andet retligt dokument i henhold til EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret, pålægge underdatabehandleren de samme databeskyttelsesforpligtelser som dem, der fremgår af disse Bestemmelser, hvorved der navnlig stilles de fornødne garantier for, at underdatabehandleren vil gennemføre de tekniske og organisatoriske foranstaltninger på en sådan måde, at behandlingen overholder kravene i disse Bestemmelser og databeskyttelsesforordningen.

Databehandleren er derfor ansvarlig for at kræve, at underdatabehandleren som minimum overholder databehandlerens forpligtelser efter disse Bestemmelser og databeskyttelsesforordningen.

4. Underdatabehandleraftale(r) og eventuelle senere ændringer hertil sendes – efter den dataansvarliges anmodning herom – i kopi til den dataansvarlige

, som herigennem har mulighed for at sikre sig, at tilsvarende databeskyttelsesforpligtelser som følger af disse Bestemmelser er pålagt underdatabehandleren. Bestemmelser om kommercielle vilkår, som ikke påvirker det databeskyttelsesretlige indhold af underdatabehandleraftalen, skal ikke sendes til den dataansvarlige.

5. Hvis underdatabehandleren ikke opfylder sine databeskyttelsesforpligtelser

, forbliver databehandleren fuldt ansvarlig over for den dataansvarlige for opfyldelsen af underdatabehandlerens forpligtelser. Dette påvirker ikke de registreredes rettigheder, der følger af databeskyttelsesforordningen, herunder særligt forordningens artikel 79 og 82, over for den dataansvarlige og databehandleren, herunder underdatabehandleren.

Shape

8 - Overførsel til tredjelande eller internationale organisationer

1. Enhver overførsel af personoplysninger til tredjelande eller internationale organisationer må kun foretages af databehandleren på baggrund af dokumenteret instruks herom fra den dataansvarlige og skal altid ske i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens kapitel V.

2. Hvis overførsel af personoplysninger til tredjelande eller internationale organisationer

, som databehandleren ikke er blevet instrueret i at foretage af den dataansvarlige, kræves i henhold til EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret, som databehandleren er underlagt, skal databehandleren underrette den dataansvarlige om dette retlige krav inden behandling, medmindre den pågældende ret forbyder en sådan underretning af hensyn til vigtige samfundsmæssige interesser.

3. Uden dokumenteret instruks fra den dataansvarlige kan databehandleren således ikke inden for rammerne af disse Bestemmelser

:

a. overføre personoplysninger til en dataansvarlig eller databehandler i et tredjeland eller en international organisation

b. overlade behandling af personoplysninger til en underdatabehandler i et tredjeland

c. behandle personoplysningerne i et tredjeland

4. Den dataansvarliges instruks vedrørende overførsel af personoplysninger til et tredjeland

, herunder det eventuelle overførselsgrundlag i databeskyttelsesforordningens kapitel V, som overførslen er baseret på, skal angives i bilag C.6.

5. Disse Bestemmelser skal ikke forveksles med standardkontraktsbestemmelser som omhandlet i databeskyttelsesforordningens artikel 46

, stk. 2, litra c og d, og disse Bestemmelser kan ikke udgøre et grundlag for overførsel af personoplysninger som omhandlet i databeskyttelsesforordningens kapitel V.

9 - Bistand til den dataansvarlige

1. Databehandleren bistår

, under hensyntagen til behandlingens karakter, så vidt muligt den dataansvarlige ved hjælp af passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger med opfyldelse af den dataansvarliges forpligtelse til at besvare anmodninger om udøvelsen af de registreredes rettigheder som fastlagt i databeskyttelsesforordningens kapitel III.

Dette indebærer, at databehandleren så vidt muligt skal bistå den dataansvarlige i forbindelse med, at den dataansvarlige skal sikre overholdelsen af:

a. oplysningspligten ved indsamling af personoplysninger hos den registrerede

b. oplysningspligten, hvis personoplysninger ikke er indsamlet hos den registrerede

c. indsigtsretten

d. retten til berigtigelse

e. retten til sletning (”retten til at blive glemt”)

f. retten til begrænsning af behandling

g. underretningspligten i forbindelse med berigtigelse eller sletning af personoplysninger eller begrænsning af behandling

h. retten til dataportabilitet

i. retten til indsigelse

j. retten til ikke at være genstand for en afgørelse, der alene er baseret på automatisk behandling, herunder profilering

2. I tillæg til databehandlerens forpligtelse til at bistå den dataansvarlige i henhold til Bestemmelse

6.3., bistår databehandleren endvidere, under hensyntagen til behandlingens karakter og de oplysninger, der er tilgængelige for databehandleren, den dataansvarlige med:

a. den dataansvarliges forpligtelse til uden unødig forsinkelse og om muligt senest 72 timer, efter at denne er blevet bekendt med det, at anmelde brud på persondatasikkerheden til den kompetente tilsynsmyndighed, Datatilsynet i Danmark, medmindre at det er usandsynligt, at bruddet på persondatasikkerheden indebærer en risiko for fysiske personers rettigheder eller frihedsrettigheder

b. den dataansvarliges forpligtelse til uden unødig forsinkelse at underrette den registrerede om brud på persondatasikkerheden, når bruddet sandsynligvis vil medføre en høj risiko for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder

c. den dataansvarliges forpligtelse til forud for behandlingen at foretage en analyse af de påtænkte behandlingsaktiviteters konsekvenser for beskyttelse af personoplysninger (en konsekvensanalyse)

d. den dataansvarliges forpligtelse til at høre den kompetente tilsynsmyndighed, Datatilsynet, Danmark, inden behandling, såfremt en konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse viser, at behandlingen vil føre til høj risiko i mangel af foranstaltninger truffet af den dataansvarlige for at begrænse risikoen.

3. Parterne skal i bilag C angive de fornødne tekniske og organisatoriske foranstaltninger

, hvormed databehandleren skal bistå den dataansvarlige samt i hvilket omfang og udstrækning. Det gælder for de forpligtelser, der følger af Bestemmelse 9.1. og 9.2.

Shape

10 - Underretning om brud på persondatasikkerheden

1. Databehandleren underretter uden unødig forsinkelse den dataansvarlige efter at være blevet opmærksom på

, at der er sket et brud på persondatasikkerheden.

2. Databehandlerens underretning til den dataansvarlige skal om muligt ske hurtigst mulig efter

, at denne er blevet bekendt med bruddet, sådan at den dataansvarlige kan overholde sin forpligtelse til at anmelde bruddet på persondatasikkerheden til den kompetente tilsynsmyndighed, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 33.

3. I overensstemmelse med Bestemmelse

9.2.a skal databehandleren bistå den dataansvarlige med at foretage anmeldelse af bruddet til den kompetente tilsynsmyndighed. Det betyder, at databehandleren skal bistå med at tilvejebringe nedenstående information, som ifølge artikel 33, stk. 3, skal fremgå af den dataansvarliges anmeldelse af bruddet til den kompetente tilsynsmyndighed:

a. karakteren af bruddet på persondatasikkerheden, herunder, hvis det er muligt, kategorierne og det omtrentlige antal berørte registrerede samt kategorierne og det omtrentlige antal berørte registreringer af personoplysninger

b. de sandsynlige konsekvenser af bruddet på persondatasikkerheden

c. de foranstaltninger, som den dataansvarlige har truffet eller foreslår truffet for at håndtere bruddet på persondatasikkerheden, herunder, hvis det er relevant, foranstaltninger for at begrænse dets mulige skadevirkninger.

4. Parterne skal i bilag C angive den information

, som databehandleren skal tilvejebringe i forbindelse med sin bistand til den dataansvarlige i dennes forpligtelse til at anmelde brud på persondatasikkerheden til den kompetente tilsynsmyndighed.

11 - Sletning og returnering af oplysninger

1. Ved ophør af tjenesterne vedrørende behandling af personoplysninger

, er databehandleren forpligtet til at slette alle personoplysninger, der er blevet behandlet på vegne af den dataansvarlige og bekræfte over for den dataansvarlig, at oplysningerne er slettet eller tilbagelevere alle personoplysningerne og slette eksisterende kopier, medmindre EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret foreskriver opbevaring af personoplysningerne. Det skal fremgå af hovedaftalen hvordan data skal slettes/tilbageleveres ved tjenestens ophør.

12 - Revision, herunder inspektion

1. Databehandleren stiller alle oplysninger

, der er nødvendige for at påvise overholdelsen af databeskyttelsesforordningens artikel 28 og disse Bestemmelser, til rådighed for den dataansvarlige og giver mulighed for og bidrager til revisioner, herunder inspektioner, der foretages af den dataansvarlige eller en anden revisor, som er bemyndiget af den dataansvarlige.

2. Procedurerne for den dataansvarliges revisioner

, herunder inspektioner, med databehandleren og underdatabehandlere er nærmere angivet i Bilag C.7. og C.8.

3. Databehandleren er forpligtet til at give tilsynsmyndigheder

, som efter gældende lovgivningen har adgang til den dataansvarliges eller databehandlerens faciliteter, eller repræsentanter, der optræder på tilsynsmyndighedens vegne, adgang til databehandlerens fysiske faciliteter mod behørig legitimation.

Shape

13 - Parternes aftale om andre forhold

1. Parterne kan aftale andre bestemmelser vedrørende tjenesten vedrørende behandling af personoplysninger om f.eks. erstatningsansvar

, så længe disse andre bestemmelser ikke direkte eller indirekte strider imod Bestemmelserne eller forringer den registreredes grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder, som følger af databeskyttelsesforordningen.

Shape

14 - Ikrafttræden og ophør

1. Bestemmelserne træder i kraft på datoen for begge parters underskrift heraf.

2. Begge parter kan kræve Bestemmelserne genforhandlet

, hvis lovændringer eller uhensigtsmæssigheder i Bestemmelserne giver anledning hertil.

3. Bestemmelserne er gældende

, så længe tjenesten vedrørende behandling af personoplysninger varer. I denne periode kan Bestemmelserne ikke opsiges, medmindre andre bestemmelser, der regulerer levering af tjenesten vedrørende behandling af personoplysninger, aftales mellem parterne.

4. Hvis levering af tjenesterne vedrørende behandling af personoplysninger ophører

, og personoplysningerne er slettet eller returneret til den dataansvarlige i overensstemmelse med Bestemmelse 11.1 og Bilag C.4, kan Bestemmelserne opsiges med skriftlig varsel af begge parter.

5. Underskrift

Databehandleren er bundet af Bestemmelserne uden Parternes underskrift. Bestemmelserne indgås således uden fysiske/digitale underskrifter, idet Bestemmelserne er bindende i overensstemmelse med kravet i GDPR, artikel 28, stk. 3, 1. pkt.

Shape

15 - Kontaktpersoner hos den dataansvarlige og databehandleren

Kontaktoplysninger for den Dataansvarlige:

jf. hovedaftale

Kontaktoplysninger for Databehandleren:

jf. Hovedaftale

Bilag A Oplysninger om behandlingen

A.1. Behandlingsaktiviteter Digital Lejekontrakt

A1.1.  Formål

Karakter og formålet med databehandlerens behandling af personoplysninger

  • At udfylde og opbevare en lejekontrakt digitalt

A.1.2 Instruks til databehandler

Databehandlerens behandling af personoplysninger på vegne af den dataansvarlige sker ved at databehandleren leverer nedenstående ydelser til rådighed for den dataansvarlige som kan anvende disse efter behov herunder de systemer der anvendes til ydelsen.

  • Præsentation af digital lejekontrakt
  • Underskrift af lejekontrakt
  • Opbevaring af dokumenter indtil udlejer (dataansvarlig) sletter den
  • Evt. tilmelding til forsyningstjenester (el, internet, telefon m.v.)

A.1.3 Genstand for behandling og kategorier af registrerede samt typer af personoplysninger

  • Udlejere (private og virksomheder)
  • Lejere (Kommende, nuværende, tidligere)

Typer af personoplysninger

  • Almindelige persondata
    • Personlig e-mail adresse
    • Navn
    • Adresse
    • Personligt telefonnummer
  • CPR nummer (ved tilmelding til forsyningstjenester)

A.2 Behandlingsaktiviteter Digital flytterapport

A.2.1 Formål

Karakter og formålet med databehandlerens behandling af personoplysninger

  • Hjælpe lejer og udlejer med at udfylde en flytterapport

A.2.2 Instruks til databehandler

Databehandlerens behandling af personoplysninger på vegne af den dataansvarlige sker ved at databehandleren leverer nedenstående ydelser til rådighed for den dataansvarlige som kan anvende disse efter behov herunder de systemer der anvendes til ydelsen.

  • Udarbejdelse af digital flytterapport
  • Opbevaring af den digitale flytterapport indtil udlejer (dataansvarlig) sletter den
  • Mulighed for at sende relevant information (fx arbejdssedler) til samarbejdspartnere

A.2.3 Genstand for behandling og kategorier af registrerede samt typer af personoplysninger

  • Medarbejdere (Kommende, nuværende, tidligere)
  • Lejere

Typer af personoplysninger

  • Almindelige persondata
    • Navn
    • Adresse
    • Personligt telefonnummer
    • Personlig e-mailadresse
    • Personlig adresse (lejers kommende adresse)
    • Bank oplysninger (registrerings- og kontonummer)

  • Tekst tilføjet af udlejer (dataansvarlig)
  • CPR-nummer (ved tilflyttes tilmelding til forsyningstjenester)

A.3 Udarbejdelse af statistik

A.3.1 Formål

BoligPortal kan anvende data til at udarbejde statistik over boligmarkedet

A.3.2 Instruks til databehandler

Databehandleren må anvende data til udarbejdelse af statistik til egen brug

Databehandleren kan anvende data til egne formål, herunder kommercielt salg

A.3.3 Genstand for behandlinger

Lejere

  • Almindelige persondata
    • Adresse (til og fraflytningsadresse)
    • Husleje
    • Dato for indflytning

Udlejningsejendomme

A.4 Administration af lejeforhold

A.4.1 Formål

At udlejer kan administrere sit/sine lejemål

A.4.2 Instruks til databehandler

Databehandleren behandler de dokumenter

Betalingerne

Skrive noter

    • Navn
    • Adresse
    • Personlig telefonnummer
    • Personlig e-mail adresse
    • Personlig adresse (lejers kommende adresse)
    • Bank oplysninger (registrerings og konto nummer)

Bilag B Underdatabehandlere

B.1. Godkendte underdatabehandlere

Ved Bestemmelsernes ikrafttræden har den dataansvarlige godkendt brugen af følgende underdatabehandlere.

Databehandler Land Beskrivelse af behandling

Amazon Web Services (EU)

Dublin,

Ireland

Irland Annonce- og profil billeder og filerne som er vedhæftet beskeder

Heroku

Salesforce.com

Sarl,

Route de la Longeraie 9, Mor-

ges, 1110,

Switzerland

EU Hostingleverandør Datacentre i EU. Heroku anvender Amazon Webservice (EU) som underleverandør ag infra-struktur

Signicat Danmark

Fruebjergvej 3

2100 København Ø

Danmark & Norge Bruges til at signere aftaler i BoligPortal

The Rocket Science Group, LLC

675 Ponce de Leon Ave NE

Suite 5000

Atlanta, GA 30308

USA

USA MailChimp og Mandrill App. Bruges til at udsende e-mails. Alle e-mail adresser samt indhold i mails er til-gængeligt i Mandrill og Mailchimp. Overførselsgrundlag: Standard Contractual Clauses

Twilio Ireland Limited

25-28 North Wall Quay

Dublin 1,

Ireland

Irland & USA Bruges til at sende beskeder (SMS). De opbeva-rer tlf. og link til rapport. Overførselsgrundlag: Standard Contractual Clauses

FK Distribution A/S

Bredebjergvej 6

2630 Tåstrup

Danmark

Danmark & EU FK Distribution leverer infrastruktur (netværk, IT drift, support mv.). Er driftsleverandør af BoligPortal analyseplat-form på Microsoft Azure (EU)

Databehandleren må ikke – uden den dataansvarliges generelle skriftlige godkendelse – gøre brug af en underdatabehandler til en anden behandlingsaktivitet end den beskrevne og aftalte eller gøre brug af en anden underdatabehandler til denne behandlingsaktivitet.


Bilag C Instruks vedrørende behandling af personoplysninger

C.1. Behandlingens genstand/instruks

Databehandlerens behandling af personoplysninger på vegne af den dataansvarlige sker ved, at databehandleren udfører følgende:

Digital lejekontrakt

  • Se pkt. A.1.2

Digital flytterapport

  • Se pkt. A.2.2

Statistik

  • Se pkt. A.3.2

Administration af lejeforhold

  • Se pkt. A.4.2

C.2. Behandlingssikkerhed

Sikkerhedsniveauet skal afspejle:

Behandlingens omfatter en stor mængde personoplysninger. Der registreres ikke oplysninger der er omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 9

Der skal af hensyn til ovenstående etableres et middel sikkerhedsniveau for de områder hvor dette er relevant.

Databehandleren er herefter berettiget og forpligtet til at træffe beslutninger om, hvilke tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der skal gennemføres for at etableret det nødvendige (og aftalte) sikkerhedsniveau.

Databehandleren skal dog – under alle omstændigheder og som minimum – gennemføre følgende foranstaltninger, som er aftalt med den dataansvarlige:

Teknisk

  • Arbejdsbetinget adgang til systemer
  • Adgang til bygninger er styret med individuelle nøglekort eller nøgler
  • Der er centralt administreres antivirus på alle Windows arbejdsstationer
  • Alle adgangskoder er personlige
  • Password skal skiftes jævnligt baseret på risikovurdering

Organisatorisk

  • Alle medarbejdere involveret i behandlingsaktiviteterne gennemgår awareness træning
  • Alle medarbejdere involveret i behandlingsaktiviteterne skal bestå online persondatakursus
  • Der er etableret procedurer og politikker for behandling og kommunikation af personoplysninger

C.3 Bistand til den dataansvarlige

Databehandleren skal så vidt muligt – inden for det nedenstående omfang og udstrækning – bistå den dataansvarlige i overensstemmelse med Bestemmelse 9.1 og 9.2 ved at gennemføre følgende tekniske og organisatoriske foranstaltninger:

C.4 Opbevaringsperiode/sletterutine

Personoplysninger opbevares i hos databehandleren og dennes underdatabehandlere i henhold til det beskrevne for de enkelte behandlingsaktiviteter.

Ved ophør af tjenesten vedrørende behandling af personoplysninger, skal databehandleren enten slette eller tilbagelevere personoplysningerne i overensstemmelse med bestemmelse 11.1, medmindre den dataansvarlige – efter underskriften af disse bestemmelser – har ændret den dataansvarlige oprindelige valg. Sådanne ændringer skal være dokumenteret og opbevares skriftligt, herunder elektronisk, i tilknytning til bestemmelserne.”

Se endvidere bilag D. vedr. ophør af tjenesten

C.5 Lokalitet for behandling

Behandling af de af Bestemmelserne omfattede personoplysninger kan ikke uden den dataansvarliges forudgående skriftlige godkendelse ske på andre lokaliteter end det fremgår af bilag B.1 samt databehandlerens adresse samt evt. hjemmearbejdspladser

C.6 Instruks vedrørende overførsel af personoplysninger til tredjelande

Hvis den dataansvarlige ikke i disse Bestemmelser eller efterfølgende giver en dokumenteret instruks vedrørende overførsels af personoplysninger til et tredjeland, er databehandleren ikke berettiget til inden for rammerne af disse Bestemmelser at foretage sådanne overførsler.

BoligPortal instrueres i at overføre data til de underdatabehandlere etableret i tredjeland som er angivet i Bilag B. Det er BoligPortals ansvar at sikre passende overførselsgrundlag

C.7 Procedurer for den dataansvarliges revisioner, herunder inspektioner, med behandlingen af personoplysninger, som er overladt til databehandleren

Den dataansvarlige kan foretage én årlig fysisk inspektion af de lokaliteter hvorfra databehandleren foretager behandling af persondata med henblik på at fastslå databehandlerens overholdelse af databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesbestemmelser i anden EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret og disse Bestemmelser

Ud over det planlagte tilsyn, kan den dataansvarlige gennemføre en inspektion hos databehandleren, når den dataansvarlige finder det nødvendigt.”

Den dataansvarliges eventuelle udgifter i forbindelse med en fysisk inspektion afholdes af den dataansvarlige selv. Databehandleren er dog forpligtet til at afsætte de ressourcer (hovedsageligt den tid), der er nødvendig(e) for, at den dataansvarlige kan gennemføre sin inspektion. Den dataansvarlige afholder databehandlerens omkostninger til fysisk inspektion jf. gældende takst.

C.8 Procedurer for revisioner, herunder inspektioner, med behandling af personoplysninger, som er overladt til underdatabehandlere

Databehandleren eller en repræsentant for databehandleren foretager årligt en inspektion af underdatabehandleren af personoplysninger, herunder systemer og procedurer, der benyttes til eller i forbindelse med behandlingen, med henblik på at fastslå underdatabehandlerens overholdelse af databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesbestemmelser i anden EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret og disse Bestemmelser.

Ud over det planlagte tilsyn, kan databehandleren gennemføre en inspektion med underdatabehandleren, når databehandleren (eller den dataansvarlige) finder det nødvendigt.

Dokumentation for sådanne inspektioner kan rekvireres af den dataansvarlige til orientering.

Baseret på resultaterne af tilsynet, er den dataansvarlige berettiget til at anmode om gennemførelse af yderligere foranstaltninger med henblik på at sikre overholdelse af databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesbestemmelser i anden EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret og disse Bestemmelser.

Den dataansvarlige kan – hvis det findes nødvendigt – vælge at initiere og deltage på en inspektion hos underdatabehandleren. Dette kan blive aktuelt, hvis den dataansvarlige vurderer, at databehandlerens inspektion hos underdatabehandleren ikke har givet den dataansvarlige tilstrækkelig sikkerhed for, at behandlingen hos underdatabehandleren sker I overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesbestemmelser i anden EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret og disse Bestemmelser.

Den dataansvarliges eventuelle deltagelse i en inspektion hos underdatabehandleren ændrer ikke ved, at databehandleren også herefter har det fulde ansvar for underdatabehandlerens overholdelse af databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesbestemmelser i anden EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret og disse Bestemmelser .

Bilag D Parternes regulering af andre forhold

Ophør af kundeforhold

Da der ofte går lang tid mellem hver udlejning af en bolig, kan BoligPortal ikke vurdere hvorvidt en kunde fortsat ønsker at anvende BoligPortals produkter.

Det er som følge heraf den dataansvarliges ansvar at orientere BoligPortal om ophør, og derved instruere BoligPortal i at slette data.